15 May 2012

CRASH DIET??




Apakah itu diet mendadak? Kita semua tahu, diet mendadak adalah sesuatu yang ekstrim tetapi definisi sebenar diet mendadak adalah:


- Pengambilan kalori harian adalah 1000 kalori atau kurang


- Defisit kalori 50% atau lebih (contoh: DCR anda ialah 2500, tetapi anda hanya mengambil 1250 kalori atau kurang dari itu.





Apa itu crash diet? Pengambilan kalori harian adalah 1000 kalori atau kurang … 

Jadi apakah keburukannya?


Diet secara mendadak memang tidak di galakkan oleh ramai pihak, kerana: 

1. Fatigue: mengurangkan tubuh anda dari nutrisi-nutrisi penting akan menyebabkan badan anda lemah dan tidak bermaya. Tubuh anda akan mengalama hibernasi, kerana ia cuba menyimpan tenaga tetapi tidak mencukupi. Malah, anda sebenarnya membakar kurang lemak dari yang anda jangka.

2. Kecederaan: sama seperti atlit yang kepenatan, tahap kepenatan ini akan menyebabkan tubuh anda lebih tercenderung untuk cedera; lebih-lebih lagi jika anda melakukan aktiviti fizikalori ketika diet yang yang mendadak. 

3. Diet mendadak tidak kekal: Masalah utama diet mendadak ini adalah, ia tidak dapat diamalkan untuk jangka masa yang panjang dan ia amat menyakitkan serta menyusahkan. Ramai yang bersusah payah untuk 12 minggu dan selepas itu, kembali ke cara pemakanan yang dahulu dan menambahkan kembali berat yang telah dihilangkan. Ini dinamakan diet yo-yo. 

4. Mudah sakit: Kita semua sedar, apabila tubuh kita kekurangan nutrisi-nutrisi penting, pertahanan tubuh kita akan menjadi lemah untuk melawan virus. 

5. Kehilangan otot: Anda memang akan kehilangan lemak, tetetapi, tanpa anda sedari, anda juga akan kehilangan otot.

sumber dari Kevin Zahri website

    No comments:

    Post a Comment